هزینه داروهای شیمی درمانی بیماران سرطانی از مهر امسال نصف می‌شود

۱۳۹۳/۶/۲۶

رئیس سازمان غذا و دارو از اجرای طرح جدید وزارت بهداشت برای حمایت از بیماران سرطانی خبر داد و گفت: از مهر امسال هزینه داروهای شیمی درمانی بیماران سرطانی در بیمارستانهای دولتی نصف می‌شود و تمام داروهای مورد نیاز آنها در بیمارستان تأمین می‌شود.


به گزارش فارس، رسول دیناروند در این باره افزود: طرحی در وزارت بهداشت آماده شده که با همکاری معاونت درمان و سازمان غذا و دارو از مهر امسال اجرا می‌شود، مطابق این طرح که به تأیید وزیر بهداشت رسیده است و طی روزهای آینده ابلاغ می‌شود، کیفیت خدمات درمانی به بیماران سرطانی در بخش دولتی ارتقا پیدا می‌کند.


وی ادامه داد:‌ عمده درمان بیماران سرطانی به شیمی درمانی وابسته است. این داروها حتماً باید در یک مرکز معتبر و به صورت کنترل شده صورت بگیرد، چون این داروها عوارض جانبی هم دارند و جزو داروهای خطرناک محسوب می‌شوند و از نظر سمی بودن باید تحت نظارت باشند.


معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: طرح جدید وزارت بهداشت در تمام بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی ارائه کننده خدمات شیمی درمانی که حدود 80 مرکز در کشور هستند اجرا می شود. در این مراکز هزینه داروهای شیمی درمانی مورد حمایت قرار می‌گیرند و تمام داروهای مورد نیاز در محل تأمین و در همان مرکز تزریق می‌شود تا جلوی سوء استفاده های احتمالی نیز گرفته شود.


دیناروند افزود: در این طرح داروهای شیمی درمان در 3 گروه دسته بندی می شوند،گروه اول داروهای خط اول شیمی درمانی هستند که کاملاً تأیید شده هستند و هیچ شبهه ای در مورد هزینه-اثربخشی آنها وجود ندارد. این داروها به محض اینکه از سوی پزشک متخصص بیماران سرطانی در بخش دولتی تجویز شوند مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند.


وی گفت: هزینه این داروها هم اکنون به صورت 90 درصد سهم دولت و 10 درصد سهم بیمار است که در طرح جدید سهم بیمار به 5 درصد کاهش پیدا می کند، 90 درصد حمایت دولتی از این داروها که تاکنون بوده است با همکاری بیمه‌ها و حمایت وزارت بهداشت انجام می‌شد که در طرح جدید حمایت وزارت بهداشت باز هم افزایش یافته به طوری که سهم بیمار به 5 درصد و سهم حمایتی به 95 درصد افزایش می‌یابد در واقع سهم بیمار برای هزینه این داروها در بیمارستانهای دولتی نصف می‌شود.


رئیس سازمان غذا و دارو افزود: گروه دوم داروهای شیمی درمانی نیز هستند که با توجه به عوارض جانبی باید بر اساس پروتکل های خاصی تجویز شوند و اگر در این پروتکل ها تجویز شوند مورد حمایت قرار می‌گیرند البته در مورد میزان حمایت دولت هنوز درصد حمایت، نهایی نشده است.


وی گفت: دسته سوم داروهای گرانقیمت شیمی درمانی هستند که هزینه- فایده آنها قابل توجیه نیست و دولت نمی‌تواند این داروها را تحت حمایت قرار دهد، گر چه ممکن است تجویز آنها برای مدتی درد و ناراحتی بیماران را کم کند اما چون اعتبارات دولتی محدود است ما باید بودجه‌ها را در جایی هزینه کنیم که قابل دفاع باشد و هزینه- اثربخشی بالاتری داشته باشد.


دیناروند اضافه کرد: این طرح در مهر امسال در تمام مراکز شیمی درمانی دولتی برای بیماران سرپایی و بستری اجرا می‌شود و پزشکان موظف هستند بر اساس پروتکل ابلاغی که طی روزهای آینده ابلاغ می شود عمل کنند.


معاون وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینکه این داروها حتماً باید در همان مرکز دولتی تزریق شود و بیرون نرود، هم از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری می‌شود و هم سلامت دارو که ممکن است توسط بیمار با نایلون در شرایط غیر استاندارد جابجا شود، به خطر نمی‌افتد.


بازگشت به  اخبار