فرار از ترافیک مهر

۱۳۹۳/۶/۲۹

دیگر همه می‌دانیم که آغاز سال جدید تحصیلی، باعث می‌شود عده بسیاری از شهروندان در مقطع زمانی مشخصی اقدام به تردد در سطح معابر شهر کنند که این امر ترافیک شدیدی به ارمغان می‌آورد.


شاید بهتر باشد بگوییم خود ما شهروندان مقصر اصلی ترافیکی هستیم که در مقاطع مختلف سال ناگهان افزایشی جهشی می‌یابد. اینکه خیلی از ما هنوز نیاموخته‌ایم که حمل‌ونقل عمومی برای همه شهروندان است، نه یک عده خاص. اینکه تب خرید اتومبیل و به‌دنبال آن روانه کردن این غول‌های آهنی به سطح شهر، آنقدر گریبانمان را گرفته که‌‌گاه خودمان هم در میان چرخ دنده‌های این فشار ترافیکی له می‌شویم و... . ما اینجا سعی کرده‌ایم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم که دانستن آنها می‌تواند کمی به شما برای فرار از ترافیک مهرماه کمک کند. یادتان باشد که مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راه برای اسیرنشدن در ترافیک ایام بازگشایی مدارس، استفاده‌نکردن از خودروی شخصی در این روزهاست.


چقدر ترافیک اضافه می‌شود؟


هر سال با آغاز سال تحصیلی در مهرماه، ترافیک معابر شهر بین۲۰تا ۳۰درصد افزایش را باید متحمل شود. به‌عبارت دیگر شوکی ترافیکی به شهر وارد می‌شود که لازم است همه برای رفع آن کمک کنند. باید شهروندان به این مسئله توجه داشته باشند که تمامی اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که مدیریت شهری در ابتدای مهرماه انجام می‌دهد، به آن معنا نیست که ترافیک به‌صورت صددرصدی رفع خواهد شد بلکه سعی می‌شود ترافیک شهری به‌ویژه در هفته اول مهرماه روان شود. به هر حال تا زمانی که شهروندان همچنان از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده می‌کنند و سالانه بر تعداد خودروهای شهر افزوده می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که با اقدامات انجام‌شده شاهد شهری بدون ترافیک باشیم.


تغییر پیک ترافیک را دریابید


مهم‌ترین کاری که برای فرار از ترافیک در روزهای آینده می‌توانید انجام دهید این است که برای ساعت خروج از منزل و همچنین زمان بازگشت برنامه‌ریزی کنید. از فردا زمان اوج ترافیک یا همان پیک ترافیکی در شهرهای بزرگ و ازجمله تهران تغییر خواهد کرد. برای برنامه‌ریزی باید بدانید که براساس پیش‌بینی کار‌شناسان ترافیکی، ساعات اوج ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی در روزهای کاری هفته اول بازگشایی مدارس به‌ترتیب 6:30 تا 8:30 و ۱۷ تا 20:30 خواهد بود. اگر می‌توانید، طوری برنامه‌ریزی کنید که خارج از این ساعات به سفرهای شهری‌تان برسید؛ در ضمن پلیس از همین حالا اعلام کرده که در هفته نخست مهر، درخصوص داشتن برگه معاینه فنی و ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج یا فرد سختگیری بیشتری خواهد داشت.


ترافیک‌یابی روی موج رادیو


ممکن است برخی از شهروندان به دلایل مختلف ناچار باشند شخصاً دانش‌آموزشان را به مدرسه برسانند. گرچه توصیه مؤکد کار‌شناسان در این روز‌ها این است که والدین در نیمه اول مهر از این امر خودداری کنند تا بر حجم ترافیک معابر نیفزایند و در‌‌‌نهایت آرامش را به فرزند خویش هدیه دهند، اما اگر عده‌ای برخلاف توصیه‌های انجام شده عمل کردند، به آنان توصیه می‌کنیم در این ایام که بر بار ترافیک معابر افزوده شده، حتماً موج رادیوی خود را روی رادیو تهران تنظیم کنند تا حداکثر هر ۱۵دقیقه یک‌بار از اخبار ترافیکی مطلع شوند و بتوانند به بهترین شکل تعیین مسیر کنند. رادیویی‌ها در استودیوی صدای شهر این اخبار را با سرعت بالا پوشش خواهند داد.


چطور ترافیک را پیدا کنیم؟


شناسایی معابر پرترافیک شهر، کلید نجات شما از راهبندان‌های مهرماه است. همانطور که گفتیم رادیو گزینه نخست است، اما برای ردیابی ترافیک می‌توانید روی اینترنت هم حساب کنید. اگر مایلید بدانید که ترافیک معابر شهری پایتخت به چه صورتی است باید به یکی از دونشانی tehrantraffic. com یا traffic. tehran. ir بروید. در ضمن اگر وارد خیابان‌ها شده‌اید و دسترسی به اینترنت ندارید، روی اطلاعات تابلوهای بزرگ دیجیتال که در بزرگراه‌های شهر نصب شده هم می‌توانید حساب کنید. اطلاعات این تابلو‌ها از مرکز کنترل ترافیک تهران هرچند دقیقه یک‌بار به‌روز می‌شود. ضمنا به جای نصب این همه اپلیکیشن و بازی می‌توانید برنامه نمایش‌دهنده نقشه آن‌لاین ترافیکی را روی موبایلتان نصب کنید.


اتوبوس‌های جدید در خدمت شما


اگر جزو استفاده‌کنندگان از خودروی شخصی برای تردد در شهر هستید، هفته‌های اول مهر این عادت را کنار بگذارید و سراغ ناوگان اتوبوسرانی بروید. خطوط اتوبوس‌های تندرو تقریبا در تمام نقاط پایتخت گسترده شده و زمانی که معابر شهری با خودرو‌ها گره خورده‌اند، این اتوبوس‌ها به سرعت برق و باد از خیابان‌ها عبور می‌کنند. قرار است از همین فردا ۱۷۳ اتوبوس دوکابین و ۱۶اتوبوس تک‌کابین به خطوط اتوبوسرانی تهران اضافه شود. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته بر حجم جابه‌جایی اتوبوسرانی در مهرماه ۲۵۰ هزار نفر افزوده خواهد شد. ارائه خدمات رایگان به دانشجویان و دانش‌آموزان و ارائه تخفیف ۵۰درصدی به آنها برای کارت بلیت‌های الکترونیک، تسهیلات ویژه مهرماه است برای کسانی که سراغ این ناوگان بروند.


روی تاکسی‌های شهر حساب کنید


اگر همچنان اصرار دارید که سراغ خودروی سواری برای جابه‌جایی در شهر، آن هم در این روزهای پرترافیک بروید، یک گزینه دیگر برای فرار از ترافیک پیش روی شماست: ناوگان تاکسیرانی. رانندگان این ناوگان، هم شما را از بهترین و خلوت‌ترین مسیرها به مقصد می‌رسانند و هم دردسر پیداکردن جای پارک در این روزهای شلوغ را از دوشتان برمی‌دارند. البته اولویت سازمان تاکسیرانی با آغاز سال تحصیلی پوشش‌دادن سفرهای دانش‌آموزان است. امسال ۱۶هزار تاکسی پایتخت برای ارائه خدمات در قالب سرویس مدرسه درنظر گرفته شده و البته هنوز هم برای دریافت این خدمات دیر نشده است. هم‌اکنون حدود ۸۰ هزار تاکسی در تهران فعالند که قرار شده نظارت بیشتری بر عملکرد آنها برای ارائه خدمات بهتر در مهرماه صورت بگیرد.


تسهیلات ویژه برای سفر با مترو


متروی تهران با آمار متوسط روزانه بیش از ۲میلیون مسافر، سهم عمده‌ای در جابه‌جایی شهروندان دارد. بدون شک با آغاز مهرماه، بر تعداد مسافران مترو -حدود ۱۵ تا ۲۰درصد- که از ترافیک و آلودگی فراری هستند، افزوده خواهد شد. شما هم برای فرار از گره‌های ترافیکی می‌توانید حساب ویژه‌ای روی این ناوگان باز کنید. خب حالا این ناوگان چه تسهیلاتی به شما خواهد داد؟ ارائه خدمات رایگان مترو به دانش‌آ‌موزان و دانشجویان همزمان با بازگشایی مدارس و ارائه تخفیف ۵۰ درصدی کارت‌های اعتباری به این افراد ازجمله اقدامات شاخص مترو است. کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها و کم‌شدن تأخیر‌ها هم باعث می‌شود که شما سریع‌تر به مقصد برسید.


ترافیک را دور بزنید


بعضی وقت‌ها رعایت اخلاق شهروندی زیاد هم بد نیست! منظورمان چیست؟ مثلاً اگر این‌روز‌ها برای رفتن به محل کار یا مدرسه یا دانشگاه از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، اخلاق شهروندی را کمی تا قسمتی رعایت کرده‌اید. هم در هزینه‌های خودتان صرفه‌جویی می‌شود، هم بی‌خود و بی‌جهت سرمایه ملی‌ـ بخوانید بنزین‌ـ را نمی‌سوزانید. و البته از همه مهم‌تر اینکه خودتان و دیگران را از گره‌های ترافیکی مختلف نجات داده‌اید. از ما گفتن از شما... .


روزهای ابتدای‌ماه مهر کمی به‌خودتان زحمت دهید و کمی زود‌تر رختخواب گرم و نرم را‌‌ رها کنید. ترافیک خیابان‌ها در چند هفته اول این‌ماه قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است به دامش گرفتار شوید. اگر هم گرفتار ترافیک شدید زیاد عجله نکنید؛ بالاخره مدیران اداره‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌ها هم شرایط این‌روز‌ها را درک می‌کنند.


اگر قصد دارید حتما با خودروی شخصی به سفرهای شهری بروید قبل از راه‌افتادن، به فکر جای پارک باشید؛ یعنی یکی از پارکینگ‌های نزدیک مقصد مورد نظرتان را نشان کنید و یکراست به آنجا بروید. تقریبا می‌توانیدمطمئن باشید در معابر اطراف مراکز آموزشی جای پارک گیرتان نمی‌آید. این مراکز هم در تمام نقاط شهر پراکنده هستند.


اگر هنوز برای خرید کیف، کفش و لباس مدرسه اقدام نکرده‌اید و قصد دارید امروز و فردا دست به جیب شوید، لازم نیست راهی نقاط مختلف شهر شوید. یک مرکز خرید در نزدیکی محله‌تان را درنظر بگیرید و به همانجا بروید. باور کنید تنوع اجناس داخل یک مرکز خرید آنقدر هست که پاسخگوی سلیقه شما باشد؛ پس بی‌جهت اسیر ترافیک نشوید.


بازگشت به  اخبار